15 August 2013

duit den bertingkek tingkek

Halluu guys. 8th syawal. So far so good. I loike it ♥

'Indah nya sungguh berhari raya ramai nya orang bersuka ria'
'Pulang lah ku merindui mu sayang'
'Tak dapat beraya bersama'

Yang atas ni semua lirik lagu raya. Biasalah lagu raya since pertengahan puasa lagi dh dengar kt radio kan. Tu yg smpai dok hafal tu. Masuk kereta je confirm lagu raya kann. Haaa tu namanya kemeriahan raya.

Well untuk raya tahun ni, 

For the first time raya kt segamat tapi bukan kt rumah atok tapi kt rumah ayah. Hihi. Biasa lah ayah kan kerja die kena transfer segamat tu yang duduk sini tu. Yang lain still in johor bahru. Including me. Hikhok.

So, apa yg excited utk this year adalah tak sabar nak makan ketupat palas. 

Kenapa? Tak pernah mkn ke before this?

Haha. Bukan tak pernah makan. Malahan every year ketupat palas is wajib ada k. Ketupat palas ni dibuat dari pulut. Berbentuk triangle. Haaa nak tau resepi pi google. I tak tau k. Haha. Sebab excited this year aku yg tolong anyam kan daun ketupat palas menjadi triangle shape. Leceh jugak. Sebab nanti tangan mesti melekit. Pulut kann. Biasa lah. Siapa yg rasa takut tangan melekit dan tak suka kemelekitan, pls stay away from this work. Haha. 

Sabar. Ye anda perlu juga sabar sebab kekadang daun dia ada yang besar, terlebih besar, medium, kecik, over kecik. For me, kalau besar sgt pun susah kecik sgt pun susah. Haha. Biar medium senang nak isi pulut senang nak pusing and pintal. Hihi.

K dah malas aku nak ceghita lagi pasal ketupat palas. Enough k. 

So mcm biasa every year family aku tak pernah planned nak pakai baju sedondon. Tak suka kot. Serious talk. Bagi aku, lagi best pe pakai baju ikut warna random. Biar nmpk colourful cm rainbow. Tapi comel. Bagi aku lah. Korang sukahati lewww nak sama sedondon dari atas smpai bawah ke cemana. Haha. And theme of this year is traffic light. Tau tak traffic light warna apa? Taktau memang susah laaa den nak koba. Haha.




Kalau previous eid, lepas bersalam salaman kitorang mmg terperap tgk tv kt rumah je tggu org dtg beraya. But not for this year. Lepas je mak cu and her family habis beraya kitorang pun pergi beraya dekat rumah tok yah kt parit yaani, batu pahat. Jauh jugak ahh. Tapi nama pun raya. Jauh pun still feeling great. Ceyyy. Haha. 

Ape yg tak cool nya bila perut aku start meragam. Aku pun taktau kenapa. Time tu dah lah kt rumah tok yah sakit perut pulak. Pehhh memang muka seposen habis leww. Tak makan pun dia punya lauk raya. Sebab sakit sangat smpai mcm dh nk ternangis. Tp cover leww rumah org ni. Kalau rumah sndiri, lantak pi lah nak meraung menangis ke pe kan. Haha. And on the way balik tu aku just baring atas peha ibu and trying to sleep. Hopefully it would  be much better after i woke up. And yeahhh alhamdulillah after bangun tu terus okay. Just ade sikit sikit je rasa. Lega ya amat. Haha.

Wehoooo. And the night was spending time with le along angah and kak elyn playing fire crackers. Dorang lah singgah tepi jalan sanggup semata nak beli mercun. Haha. Apekedehal lahh kan. Tapi aku takut2 jugak. Aku just byk ambik gmbr dorang. Pastu along suruh jugak aku main. Alaaa aku main pun mercun yg biasa punya. Ape entah nama die. Tapi bukan mercun pop pop k. Haha. 




See why i feel so great for this eid. Bcs the different thing from the last year eid. Maybe korang rasa. Alaaa ape yg lain nya tapi not for me. Though family ibu memang ramai. Tapi bila semua dah berpecah belah, aku just ada keluarga asas aku. Keluarga kecil yang tak seberapa. Dan juga keluarga ayah yg ada mak cu and her family. 

But still Thank You Allah untuk keluarga kecil tapi bahagia ini. Buat apa keluarga besar kalau hidup hanya tahu menjatuhkan orang lain. Bukan orang lain tapi adik beradik kau sendiri. K enough for this post. Kang gua emo kang susah pulak. Haha. Thank you for reading. #acahacahadaorangbaca haha. 

Happy aidilfitri guys ! Ampun maaf dipinta. Salah silap mohon dilupa. Peace yo. Take care. Main mercun jgn smpai lupa diri k ._. Till this, XX.




No comments:

Post a Comment